Kaip verslui spręsti su aplinkosauga susijusius klausimus – kolektyviai ar individualiai? Paskirti įmonėje už tai atsakingą žmogų, o gal nusimesti naštą ir visus rūpesčius patikėti savo srities profesionalams? Prisiimti atsakomybę vadovui, o gal perleisti ją organizacijai?
Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) vadovė Rita Zdanevičienė neslepia – vieno teisingo atsakymo nėra, tačiau buvimas asociacijos nariu neabejotinai suteikia neįkainojamų pranašumų.
Pašnekovės teigimu, klausimas, kodėl svarbu rūpintis atliekų tvarkymu, šiandien jau nebekyla, aktualesnė dilema, su kuria susiduria įmonės – kaip tą padaryti, kurį kelią – individualų ar kolektyvinį, rinktis?
„Vienareikšmiškai atsakyti, kaip geriau elgtis, sudėtinga, patarčiau tinkamai įsivertinti. Kiekviena įmonė viduje turi turėti už aplinkosaugą atsakingą žmogų – jei tokio žmogaus nebus, patikrinus inspektoriams atsakomybę turės prisiimti įmonės vadovas. O vadovai įprastai nenori tokių pareigų apsiimti, todėl samdo atsakingą žmogų arba darbą priskiria kuriam nors iš esamų darbuotojų. Tokiu atveju iškyla kita grėsmė – naujai sukurta darbo vieta nemažai kainuoja, o papildomai vykdydami aplinkosaugines funkcijas darbuotojai apleidžia savo tiesioginį darbą“, – sakė R. Zdanevičienė.
Auga įmonių sąmoningumas
Pasak jos, kasmet vis daugiau įmonių tampa atsakingesnės, labiau suvokia aplinkosaugos svarbą, auga jų sąmoningumas, didėja įsitraukimas. Tai rodo ir pastaruosius penkerius metus nuolat augantis AGIA narius vienijantis bendrovių sąrašas, šiandien vis daugiau įmonių prievolių ir atsakomybių naštą perleidžia asociacijai.
R. Zdanevičienės teigimu, asociacijos nariai dažniausiai konsultuojasi dėl atliekų išvežimo, tvarkymo, taršos mokesčio, domisi Aplinkos ministerijos sukurtu įrankiu – Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS), veiklos principais. AGIA savo narius konsultuoja įvairiais aplinkosaugos klausimais, kurie aktualūs tiek stambiems, tiek tik pradedantiems veiklą rinkos žaidėjams.
„Dažnai sulaukiame skambučių dėl padangų išvežimo – džiaugiamės, kad įmonės teiraujasi, kad iš anksto domisi, siekia išsiaiškinti, joms rūpi – dar prieš keletą metų to nebuvo. Tuomet tik paskambindavo ir sakydavo – bėda, mus tikrina, klausia, ką daryti? Dabar jaučiame išaugusį sąmoningumą – palaipsniui atsiranda supratimas, kaip svarbu vykdyti savo aplinkosaugines pareigas, jausti atsakomybę prieš įstatymą, nevengti prievolių“, – sakė ji.
Aukšti reikalavimai atliekų tvarkytojui
R. Zdanevičienės teigimu, kolektyvinis požiūris padeda ne tik plačiau matyti problemas, jų sprendimus, bet ir efektyviau planuoti darbus. Todėl pasirinkus aplinkosaugos klausimais konsultuojančią įmonę, tapus organizacijos nare, verta pasidomėti ir patikimu atliekų tvarkytoju.
„Organizuojame, kad viskas būtų padaryta tvarkingai ir teisingai, kasmet skelbiame konkursą dėl atliekų tvarkytojo, su kuriuo bendradarbiaujame. Mums svarbu, kad partneris būtų patikimas, kad tai būtų įmonė, kuria verslas pasitikėtų, kad ji nebijotų prisiimti finansinių įsipareigojimų dėl atliekų tvarkymo, išduotų reikalingus dokumentus“, – sakė pašnekovė.
Su asociacija darbai vyksta sklandžiau
Jau ne vienerius metus AGIA pasitiki automobilių atsarginių dalių prekybos ir aptarnavimo įmonė „Autojuta“, ji yra ir viena iš asociacijos steigėjų. Pasak bendrovės atstovo, atsarginių dalių skyriaus vadovo Gedimino Skučo, kolektyviai su asociacija spręsti klausimus kur kas paprasčiau, nei imtis jų individualiai.
„Su asociacija vykdyti veiklą visuomet paprasčiau, jos balsas svarus, drauge daugelis klausimų sprendžiami sklandžiau. Apsikrauti našta imtis visko patiems – nerekomenduoju“, – sakė G. Skučas.
Pašnekovas neslepia pajutęs ir tokio bendradarbiavimo naudą – „Autojutai“ nebereikia sukti galvos dėl įvairių teisės aktų, pasikeitusių įstatymų, pataisymų projektų.
„Jaučiamės ramūs, nes žinome, kad tai, kas galbūt kitu atveju liktų užmiršta, bus tinkamai sukoordinuota – tai yra didžiausias privalumas. Jei pasikeitė įstatymas, būsime supažindinti, jei reikės – turėsime palaikymą, atstovavimą įvairiose organizacijose, seminaruose ir tai yra didelė pridėtinė vertė“, – kalbėjo G. Skučas.
Pasak jo, aplinkosaugos klausimai šiandien daugeliui verslų tampa vis aktualesni, įmonės siekia tvaresnio, atsakingesnio požiūrio į gamtą. Todėl ir tinkamo verslo partnerio pasirinkimas aplinkosaugos klausimais gali būti vienas iš būdų prisidėti prie darnesnės ir švaresnės aplinkos.
Tarp neįkainojamų naudų – nuolatinės konsultacijos
Tam pritaria ir atsinaujinančia energija varomų, elektrinio transporto sistemas tarptautinėms rinkoms kuriančių „Vėjo projektų“ atstovas Arūnas Kazlauskas. Jo teigimu, per metus bendradarbiavimo su asociacija įmonė pajautė neįkainojamą vertę – priklausymas asociacijai padėjo ne tik nusimesti papildomų rūpesčių, bet ir suteikė aktualių žinių.
„Nustebino, kad asociacija savo nariams reguliariai vykdo aplinkosaugos auditus. Neretai valandos konsultacija pasiteisina labiau nei visą dieną trunkantis seminaras – mums tai labai naudinga: operatyviai sulaukiame atsakymų į kylančius klausimus, drauge sprendžiame kylančias problemas, konsultuojamės dėl ataskaitų teikimo“, – sakė A. Kazlauskas.
Jis džiaugėsi galėdamas įmonės aplinkosaugos klausimus patikėti AGIA, taip esą „Vėjo projektai“ sutaupo ir laiko, ir žmogiškų resursų. „Daugelis darbų atimtų daug laiko, reikalautų žinių, įsigilinimo. Yra įmonių, kurios panašius klausimus patiki buhalteriams, tačiau turėti atstovą, kuris yra savo srities profesionalas – visuomet geriausias pasirinkimas“, – kalbėjo jis.