Skip to main content

Kodėl sena padanga ar akumuliatorius nėra paprasta šiukšlė

Kodėl sena padanga ar akumuliatorius nėra paprasta šiukšlė

Lapkritį padangų prekeiviams ir ratų montavimu užsiimančioms įmonėms – tikras darbymetis. Ypatingai mėnesio pradžioje vairuotojai masiškai suskumba iki kelių eismo taisyklėse numatyto termino pasikeisti vasarines padangas į žiemines. Per šį skubėjimą neretai pamirštama, kad būtina pasirūpinti ne tik naujomis, bet ir senomis, naudoti nebetinkamomis padangomis. Autogamintojų ir importuotojų asociacijos direktorės Ritos Zdanevičienės teigimu, nebenaudojamos padangos, akumuliatoriai, alyva, kuro, tepalo filtrai, amortizatoriai yra laikomos pavojingosiomis automobilinėmis atliekomis, todėl jos negali būti išmetamos sąvartynuose, kartu su buitinėmis atliekomis ar, juo labiau, pamiškėse ir patvorėse.

„Artinantis šaltesniems orams vairuotojai paprastai susirūpina savo automobilio technine būkle – keičia padangas, staiga prisimena, kad ir akumuliatorius žiemos greičiausiai „neištvers“, todėl šiuo metų laiku vairuotojai dažniau lankosi automobilių servisuose, nuperka daugiau naujų, o tuo pačiu atiduoda tvarkymui daugiau senų detalių. Vis tik dar ne visi vairuotojai elgiasi sąmoningai ir tokiomis atliekomis kaip padangos ar akumuliatoriai atsikrato tinkamai“, – sako R. Zdanevičienė.

Priežasčių su automobilinėmis atliekomis elgtis atsakingai yra daugiau nei pakankamai. Anot R. Zdanevičienės, gaminant padangas yra naudojamos medžiagos, kurios yra pripažįstamos kancerogenais – taigi sukeliančiomis vėžį. Akumuliatoriuose taip pat gausu medžiagų, prie kurių be reikalo ir specifinių žinių neturėtų artintis nei vienas gyventojas.

„Automobilinis akumuliatorius yra tikra įvairių žmogui tikrai ne pačių draugiškiausių cheminių elementų saugykla. Akumuliatorių gamybai naudojami elektrolitai, sunkieji metalai, tokie kaip švinas, įvairios rūgštys. Šios medžiagos žmonėms pakenkti gali tiek tiesioginio kontakto metu, tiek patekusios į aplinką, gruntinius vandenis ir maistą. Verta paminėti, kad, pavyzdžiui, švinas kaupiasi organizme ir ilgainiui gali pradėti kelti nervų sistemos bei kitus sutrikimus. Tuo metu sieros rūgštis, kurios taip pat rastume kiekviename rūgštiniame akumuliatoriuje, garuodama gali pažeisti kvėpavimo takus, sukelti akių uždegimus ar odos ligas“, – pažymi Autogamintojų ir importuotojų asociacijos direktorė.

Nesilaikant reikalavimų išmestos pavojingosios automobilinės atliekos, R. Zdanevičienės teigimu, pavojų ima kelti ir gyvajai gamtai – augalams bei gyvūnams, o užterštos ekosistemos gali pradėti nykti.

„Dažnai netinkamai automobilinėmis atliekomis atsikratantys gyventojai vadovaujasi požiūriu, kad vienas akumuliatorius ar pora padangų didelės žalos nepadarys. Vis tik, jei taip mąstys dešimt žmonių, jau turėsime nemenką krūvą pavojų visuomenės sveikatai ir aplinkai keliančių, kur nors be priežiūros yrančių atliekų. Deja, bet tokiu požiūrių besivadovaujančių žmonių mūsų šalyje yra gerokai daugiau nei dešimt“, – sako R. Zdanevičienė.

Kita dalis gyventojų, AGIA atstovo teigimu, paprasčiausiai nelabai ir žino, kaip tinkamai atsikratyti tokiomis pavojingosiomis automobilinėmis atliekomis kaip padangos ar akumuliatoriai, o taip pat oro, kuro ir tepalų filtrai, amortizatoriai, alyvos ir jų pakuotės.

„Tiesą sakant, gyventojams pavojingosiomis automobilinėmis atliekomis tinkamai atsikratyti yra visai nesudėtinga. Vykdant automobilio techninę priežiūrą ir detales keičiant servise, visas nebenaudojamas pakeistas dalis privalo pasiimti ir tolimesniam tvarkymui perduoti tokias paslaugas suteikusi įmonė. Panaudotus akumuliatorius ir padangas taip pat galima priduoti bet kurioje jų platinimo vietoje. Galiausiai, gyventojai turi galimybę visas automobilines atliekas nemokamai priduoti savivaldybių įrengtose stambių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse arba tiesiogiai atiduoti teisę tokias atliekas tvarkyti turintiems tvarkytojams“, – sako R. Zdanevičienė.

Zdanevičienė pažymi, kad netinkamai atsikračius automobilinėmis atliekomis, kaupiant ar transportuojant jas neturint tam teisės, gresia piniginės nuobaudos. Nuobaudų susilaukti gali ir iš automobilių servisų pakeistas nenaudojamas dalis pasiėmę transporto priemonių savininkai, o taip pat jiems jas atidavę juridiniai asmenys.