Pastaruoju metu Lietuvoje eksploatuoti netinkami automobiliai, jų ardymas, naikinimas ir išregistravimas tampa vis aktualesne tema. Įvertinę remonto sąmatas, gyventojai vis dažniau apsisprendžia verčiau tiesiog atsikratyti seno automobilio, nei jį remontuoti tam, kad praeiti eilinę techninę apžiūrą. Tačiau automobilistams dažnai kyla klausimų kaip vyksta automobilio naikinimas, kas gali tai daryti ir ar teisėta yra prekiauti naikinimui atiduotų automobilių dalimis?

Visų pirma svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad pagal šiuo metu VĮ „Regitra“ galiojančią tvarką, išregistruoti gyventojų naikinimui atiduotus automobilius privalo atliekų tvarkytojai, kurie teisėtai užsiima automobilių naikinimu. Tokiais atliekų tvarkytojais gali tapti tik juridiniai asmenys, kurie yra gavę tokiai veiklai būtinus aplinkosauginius veiklos leidimus, veda atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitą Vieningoje gaminių ir pakuočių atliekų informacinėje sistemoje (GPAIS).

„Automobilio naikinimo procesas yra griežtai teisiškai reglamentuotas. Visų pirma privalu seną automobilį nukenksminti pašalinant iš jo pavojingas dalis (akumuliatorius, dujinę įrangą, amortizatorius, filtrus,  oro pagalves, alyvą, aušinimo, stadžių ir pan. skysčius). Tik nukenksmintas automobilis gali būti toliau ardomas. Paprastai tolimesniam ardymui naudojami du būdai.  Automobilis susmulkinamas naudojant specialią įrangą arba ardomas rankiniu būdu. Tačiau abiem atvejais yra privaloma atskirti pakartotiniam naudojimui tinkamas automobilio dalis, o susidariusias atliekas išrūšiuoti atskiriant metalą, plastiką, stiklą, padangas, gumą, tekstilę ir pan. Susidariusios atliekos vėliau perduodamos atitinkamų atliekų tvarkytojams prioritetą teikiant atliekų perdirbimui.  Toli gražu ne visos automobilinės atliekos turi vertę. Šiuo metu parduoti atliekų tvarkymo rinkoje galima tik metalo, akumuliatorių, kai kurių rūšių katalizatorių ir menką dalį plastiko atliekų, o už didžiosos dalies automobilinio plastiko, stiklo, visų skysčių, padangų, filtrų ir pan. atliekų sutvarkymą tenka sumokėti“, – teigia Autogamintojų ir importuotojų asociacijos direktorė Rita Zdanevičienė.

Visoje Europos Sąjungoje atliekų tvarkymo srityje privaloma laikytis atliekų tvarkymo prioritetų. Aukščiausiu prioritetu yra laikomas atliekų susidarymo vengimas, tačiau jei atliekų susidarymo išvengti visgi neįmanoma, antruoju prioritetu laikomas pakartotinis susidariusių atliekų naudojimas pagal pirminę paskirtį. Tik paaiškėjus, kad atliekų susidarymo išvengti ar pakartotinai  jų panaudoti neįmanoma, siūloma ieškoti būdų atliekas perdirbti į žaliavas naujų produktų gamybai (trečiasis prioritetas). Ketvirtasis prioritetas nustato, kad nepavykus pritaikyti aukštesnių prioritetų, atliekas reiktų stengtis panaudoti energijai gauti, pavyzdžiui, išgaunant šiluminę energiją arga gaminant elektros energiją atitinkamose atliekų naudojimo jėgainėse. Tik paskutinysis penktasis prioritetas leidžia atliekas šalinti sąvartynuose arba kitais neefektyviais šalinimo būdais.

Akivaizdu, kad pakartotinis naikinamo automobilio detalių panaudojimas atitinka antrąjį atliekų tvarkymo prioritetą ir atliekų tvarkymo požiūriu yra pageidautinas. Tačiau, kaip vyksta naudotų autodetalių prekyba ir ar saugu naudoti naikinamų automobilių detales pakartotinai?

Vyresnioji automobilistų karta dar pamena „deficito“ laikus, kai automobilių detalių reikėjo ieškoti su žiburiu ir dažnai vienintelė alternatyva greitai rasti reikiamas detales būdavo ieškoti jų automobilius ardančiose įmonėse. Dažniausiai tai reikėdavo daryti skambinant telefonu pagal skelbimus arba lankantis automobilių ardymo vietose. Šiandien naudotų automobilių detalių paieška gerokai civilizuotesnė. Vien Lietuvoje veikia mažiausiai trys internetiniai portalai, kuriuose galima ieškoti reikiamos naudotos automobilio detalės, o jūsų užsakyta naudota detalė jums bus atsiųsta kurjeriniu paštu arba galėsite nuvykti jos pasiimti į prekybos vietą. Gausybę įvairių naudotų automobilų markių detalių galima rasti netgi tarptautinėje internetinių aukcionų ir internetinės prekybos svetainėje „eBay“.

Kaipgi šis verslas šiandien atrodo žvelgiant į jį iš verslo ir pirkėjų perspektyvos? Tam, kad imtis tokio verslo šiandien nebeužtenka vien tik mokėti ardyti automobilius, išmanyti apie automobilių detales ir pasiskelbti, kad užsiimate automobilių ardymu. Prieš pradedant visų pirma reikės „išlaikyti egzaminą“ aplinkosaugos srityje, t.y. gauti reikiamus tokiai veiklai leidimus, sudaryti sutartis su tokioje veikloje susidarančių atliekų tvarkytojais bei išmokti naudotis Vieninga gaminių ir atliekų apskaitos informacine sistema (GPAIS). Savo veikloje susidarančias atliekas automobilų ardymu užsiimantys asmenys privalo nuolat rūšiuoti, sverti, tinkamai saugoti ir perduoti tik atitikamą teisę tvarkyti atliekas turintiems atliekų tvarkytojams. Išlaikę aplinkosaugos egzaminą naujokai tampa labai konkurencingos rinkos dalyviais. Tam, kad šioje rinkoje išlikti reikia būti ne tik automobilių dalių tinkamumo pakartotiniam naudojimui ekspertu, bet ir sugebėti efetktyviai sukurti ir valdyti automobilių įgyjimo, ardymo, plataus asortimento detalių identifikavimo, paruošimo pakartotiniam naudojimui, sandėliavimo, pakavimo, internetinės prekybos, pristatymo klientams, klientų konsultavimo procesus.

Kokių pakartotiniam naudojimui skirtų detalių verta ieškoti remontuojant automobilį vartotojo požiūriu? Visų pirma verta domėtis naudotų autodetalių pasiūla ir kainomis, kai prisireikia keisti automobilio detales, kurios tiesiogiai nedyla eksploatuojant automobilį (t.y. automobilio kėbulo dalys, stiklai, salono ir apdailos dalys, bamperiai bei pan.). Tokių naudotų detalių kaina naujesniems automobiliams visada bus mažesnė nei naujų, o važiavimo saugumui ar automobilio funkcionalumui pakartotinis naudojimas įtakos neturės, jei naudota detalė bus geros kokybės (tai dažniausiai galima įvertinti tiesiog vizualiai).

Naudotos autodetalės įsigyjimo klausimą visada verta svarstyti, kai prireikia apynaujam bet jau negarantiniam automobiliui keisti brangiai kainuojančią resursinę detalę (pvz. variklį, greičių dėžę, turbiną, elektros variklį ar pan.). Tačiau šiuo atveju visada patartina pasidomėti, iš kokio automobilio buvo išmontuotos šios detalės ir pabandyti gauti duomenis apie automobilio ridą. Turint ridos rodmenis ir konsultuojantis su remonto specialistais galima maždaug prognozuoti, kiek tarnaus naudota dalis jūsų automobilyje. Tačiau šiuo atveju ypač svarbu žinoti, kad sumontavus naudotą agregatą ir paaiškėjus, jog jis nekokybiškas, naudotų autodalių pardavėjas nebūtinai privalo kompensuoti sumontavimo ir išmontavimo išlaidas bei grąžinti pinigus už nekokybišką prekę. Todėl labai svarbu, perkant naudotą pakartotiniam naudojimui skirtą automobilio detalę, išsiaiškinti, kokias garantijos ir prekių grąžinimo sąlygas taiko konkretus naudotų detalių pardavėjas, iš kurio perkate naudotą dalį.

Atsargiai reiktų vertinti naudotų dalių tiesiogiai susijusių su važiavimo saugumu pakartotinį naudojimą. Galbūt verta sumokėti daugiau, tačiau įsigyti naujas detales, kurios tiesiogiai įtakoją saugumą. Pavyzdžiui, padangų, saugos oro pagalvių, stabdymo sistemos detalių, vairo mechanizmo, saugos diržų mechanizmų, pakabos dalių ar pan. saugos požiūriu verta būtų ieškoti naujų.

Šiandien retas vairuotojas pats ieško detalių savo automobiliui. Dažniausiai šis darbas patikimas automobilių remonto ir techninės priežiūros paslaugas teikiančioms įmonėms, kurios ir suremontuoja automobilį ir suranda bei nuperka remontui reikalingas autodalis. Tačiau, jei visgi nuspręsite ieškoti automobilio remontui reikalingų dalių patys, verta pasidomėti ir naudotų dalių rinka. Taip ne tik turėsite galimybę sutaupyti, bet ir prisidėsite prie gamtos išteklių tausojimo.

“Autogamintojų ir importuotojų asociacija”
Įm. kodas: 304141446
PVM kodas: LT100010842811

+370 687 95 159
+370 650 20 493

info@agia.lt