Kiekvienais metais į Lietuvos teritoriją atvežama ir parduodama dešimtys tūkstančių lengvųjų automobilių. Autogamintojų ir importuotojų asociacijos direktorė Rita Zdanevičienė primena, kad pagal šalyje galiojančius įstatymus, transporto priemonių importuotojais laikomi visi fiziniai ar juridiniai asmenys, kurie transporto priemones į šalį įveža su tikslu parduoti daugiau nei penkias transporto priemones. Šiems asmenims ir įmonėms privalu organizuoti ir finansuoti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymą – t. y. sudaryti sąlygas gyventojams nemokamai priduoti senas ir naudoti nebetinkamas transporto priemones ir pasirūpinti jų tinkamu bei teisėtu sutvarkymu.
„Analizuodami situaciją Lietuvoje pastebime, kad minėtos tvarkos kartais nepaiso ne tik smulkūs, tačiau ir stambūs importuotojai. Tačiau nežinojimas nuo atsakomybės neatleidžia ir šiuo atveju visiems be išlygų privaloma laikytis Lietuvoje priimtų įstatymų bei priskiriamų atsakomybių“, – kalba asociacijos vadovė.
Už pareigų neatlikimą – solidžios baudos
Transporto priemonių importuotojams tenkančios pareigos reglamentuotos Atliekų tvarkymo įstatyme. „Visų pirma, transporto priemonių importuotojai, pradėję savo veiklą, per tris mėnesius privalo užsiregistruoti Gamintojų ir importuotojų registre. Antra, jie turi vesti transporto priemonių apskaitą ir teikti ataskaitas. Trečia, jie privalo organizuoti naudojimui netinkamų automobilių surinkimą ir tvarkymą, nemokamai priimti pasenusias transporto priemones iš gyventojų. Kad galėtų išpildyti šį reikalavimą, importuotojui reikia visose apskrityse įsteigti bent vieną tokį surinkimo tašką. Įstatymas taip pat numato, kad importuotojai privalo savo lėšomis šviesti visuomenę eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo klausimais“, – aiškina R. Zdanevičienė.
Minėtos pareigos automobilių importuotojams yra nustatytos ne šiaip sau, o tam, kad būtų užtikrinama švaresnė ir saugesnė aplinka. Pasak jos, eksploatuoti netinkami automobiliai deramai netvarkomi gali kelti grėsmę visuomenės sveikatai ir pakenkti aplinkai.
Galima kooperuotis
Tiesa, kad visų reikalavimų našta nebūtų per sunki, importuotojams pateikiama alternatyvų. Kaip pasakoja AGIA direktorė, automobilių importuotojai gali vienytis ir reikalavimus įgyvendinti susikooperavę ar patikėdami viso to realizaciją licencijas turinčioms organizacijoms. Anot R. Zdanevičienės, nemažai daliai importuotojų Lietuvoje toks modelis yra priimtinesnis dėl mažesnių kaštų.